piątek, 2 grudnia 2011

Nissan Navara - problem z silnikiem

W poniższym poście postaram się opisać najpoważniejszą usterkę ( fabryczna ) występującą w Nissanach Navara D22 z silnikiem diesla o symbolu YD25 i pojemności skokowej 2488cm3.

 Auta te cieszą się dobra sławą, aczkolwiek występuje wada fabryczna. Wada ta dotyczy d22 po face liftingu z silnikami 2.5di rocznik 01-05. Wadliwe są wszystkie silniki od numeru 030003 do 831727 jest to końcówka numeru VIN, Vehicle Identification Number. Problemy występują przeważnie u aut z przebiegiem 80 000 - 160 000km, czasem dostajemy szanse usłyszeć niepokojący odgłos stukotania dochodzący z dołu silnika Navara stukajace panewki czasem niestety nie mamy tej szansy i bum w najmniej oczekiwanym momencie. Puki nie zabijemy serca naszego pick-upa koszty mogą nie być takie straszne jak nam sie wydaje.
W prezentowanym na zdjęciu aucie korbowód przebił blok silnika, ( ja mam inny silnik tej samej serii z uszkodzonym rozrządem), więcej na ten temat w dalszej części, a póki co chciałbym opisać jak przebiega odbudowa tego silnika w sensownej kwocie. 
W moim przypadku silnik mam wyciągnięty z innego auta wiec mogę sobie spokojnie przy nim podłubać. 
   Po rozkręceniu osłon rozrządu okazała nam się rzecz niewiarygodna, panewka w rozrządzie, jak to możliwe, myśleliśmy w trójkę, ja jako hobbysta motoryzacji i dwóch mechaników, jak ona się przedostała do rozrządu, o to pytanie....? ( na które już chyba nigdy nie uzyskam odpowiedzi )
Po dokładnym przejrzeniu dookoła silnika jeszcze przed rozłożeniem go na części, ogólny wygląd nie budził zastrzeżeń, no prócz zerwanego łańcuszka, który pewnie nie wytrzymał naprężenia które spowodowała zblokowana w kole pompy wtryskowej panewka.

Oczywiscie nie obylo sie tylko na lanczuszku, do wymiany sa rowniez zniszczone kola zębate, które po przemieleniu przez siebie panewki nie wyglądają zbyt okazale :) Na szczescie te mam w stanie bardzo dobrym z drugiego silnika co blok ma przebity. Auta z uszkodzonym blokiem są dużo kosztowniejsze w naprawie, ale dalej w umiarkowanych cenach możemy ożywić naszego pick-upa. Oczywiście jeżeli nie szukamy części w ASO czy innych "renomowanych" serwisach. Blok czy nawet cale silniki można znaleźć na Allegro Silniki do Navary, ja mieszkam w irlandii i nie podrodze mi bylo szukanie silnika w polsce, tymbardziej ze ceny sa dosc wygurowane, zdopingowalo mnie to do dalszego szukania. Na poczatku szukalem silnika w irlandii, ale graniczylo to z cudem a jak juz byly to w cenach ok 1500euro.
W końcu nadszedł dzień, ze zabraliśmy się z mechanikami za dalsze rozkładanie silnika, po zdjęciu miski olejowej nic dziwnego nie zaobserwowaliśmy ( przypomnę ze szukamy skąd ta panewka w rozrządzie ) no i co wielkie zdziwienie okazało się ze panewki są na swoich miejscach, czyli zamiast 18 miałem w silniku 19 panewek, ( to możliwe chyba tylko w Irlandii ). Po zawiezieniu walu korbowego do szlifu dowiedziałem się ze wal jest w tak dobrym stanie ze wystarczyło go tylko wypolerować :)) A już bylem nastawiony na najgorsze i przeszukałem gore stron internetowych, a wszystko czego szukałem znalazłem Tu czesci silnika. Wiec pomalu zabieramy się do składania silnika, pozostała jeszcze kwestia nowych uszczelek, w serwisie nissana ok 290e za komplet do silnika i 160e do głowicy i znów wykazałem się spostrzegawczością uszczelki oringi . Wiec zaczynając od początku 190e wydane na panewki i spolerowanie walu, następne 188e uszczelki do silnika i do głowicy wraz ze śrubami do głowicy i przesyłką. ( nieźle jak na razie ) teraz zajmiemy sie glowica, ktora ucierpiala gdy, jak podejrzewam, zerwal sie rozrzad. Glowica ma uszkodzone gniazdo zaworowe i prowadnice, naprawa jej w irlandii kosztowalaby over 500e, wiec zdecydowalem ze glowica zostanie naprawiona w polsce u mojego bylego sasiada, mysle ze w 200e sie zmiesci. Nastepnie zabierzemy sie za skladanie wszystkiego



Glowica wrocila po okolo 2 tygodniach i koszt wraz z paroma nowymi szklankami, paroma zaworami, prowadnicami, spawaniem, frezowaniem, przetestowaniem na szczelnosc itp rzeczom towarzyszacym regeneracja glowic okolice 300 euro. ( spawalnictwo, regeneracja glowic ) Wszystkim zainteresowanym polecam.
    Po dokladnym sprawdzeniu cylindrow, pierscieni, tlokow, korb i calej reszty zabralismy sie za składanie. zabraliśmy się za zamontowanie walu instrukcje co do tego można znaleźć na stronie Panewki montaż .
W rezultacie zdecydowalem sie na zakup kompletnego rozrzadu wraz z nowym zestawem kol zebatych.
W Polsce u dealera nissana koszt takiego kompletu to okolo 4500 zl mi udalo sie nabyc go za nieduzo ponad 300euro Zestaw Rozrzadu 
Po zlozeniu rozrzadu nastapilo uzbrajanie silnika w osprzet - niestety nie dysponuje zdjeciami.
cdn...

2 komentarze:

Unknown pisze...

Witam mam pytanie można udostępnić Pana treści na mojej stronie oczywiście z podlinkowaniem do Pana strony ?

Wojtas pisze...

Na problemy z silnikiem bardzo dobry jest ten olej: https://proengine.net/. Zdecydowanie potrafi "odzywić" nasz samochód :)